torsdag 7. januar 2010

Jeg vil bygge meg en gård



Barndommen består av minner som gjorde sterkt inntrykk på oss – enten i positiv eller negativ forstand. Kanskje er det fordi vi i disse årene danner vår personlighet og identitet. Vi er noe mer enn kjøtt og blod, vi har også en sjel. Vi er kunnskapstørstige, søkende, lekende, utfordrende og verden ligger foran våre føtter.

Da jeg var 20 ble jeg utsatt for mange “jeg skulle ønske jeg hadde levd livet annerledes…” mennesker. Det var kanskje fordi jeg tok et utradisjonelt valg – giftet meg. :-)

Jeg bestemte den gang at jeg aldri skulle bli et “jeg skulle ha gjort” menneske. Livet er nemlig her og nå. Du får det ikke tilbake. Du må leve i nuet – uansett livssituasjon. Hvis du opplever småbarnsfasen som kjedelig og begrensende, ja så er det fordi du har feil fokus. Du fokuserer på begrensningene og er låst fast i et mønster.

For hva kan man lære av et lite barn? Fantasi, drømmer og kreativitet. Kanskje noe vi mistet på veien. “Jeg vil bygge meg en gård” er et av de sterke barndomsminnene mine. Jeg hørte den på kassett. Leste i sangboken da jeg lærte å lese. Med tårevåte øyne så jeg for meg den fantastiske gården. Med epletrær i hagen. Jeg skulle til og med få en hest.

I dag bor jeg i en 3-roms på Bekkelaget i Oslo. Det nærmeste jeg kommer en gård er besøksgården EKT som ligger ca. 2 km gange fra der vi bor. Det ble nok ingen gård på meg, nei. Og med mine elendige organisatoriske evner og totalt mangel på struktur, tror jeg nok at en gård ville bli i meste laget for meg.

Likevel får jeg de samme følelsene når jeg hører sangen. Det handler om å drømme. Å våge å drømme. At drømmene ikke nødvendigvis er så urealistiske som folk flest tror. Noen av drømmene blir noe av, andre blir værende i tankeskuffen. Uansett er det viktig å ikke frata barn denne fantastiske evnen. Det er nettopp drømmene som har ført samfunnet vårt et skritt videre til enhver tid.


Grip dagen, grip dine drømmer og lær av dine barn.

Besøk denne filen for melodi.
Jeg vil bygge meg en gård
med en hage utenfor.
Eng og åker må der være,
lam og sauer bak et gjerde,
og så bygger jeg til sist,
rødmalt hus med trapp og kvist.

Fjøset skal stå like ved.
Der skal være plass til tre
brune kuer som jeg steller
alle morgener og kvelder.
Og i stallen står en hest
som jeg liker aller best.

Gjess og høns og gris er bra.
Og et stabbur vil jeg ha.
Der skal stå i lange rekker
fulle tønner, tunge sekker.
Også trenger jeg en pus
som kan fange stabbursmus.

Tett ved sjøen vil jeg bo.
Og om kvelden skal jeg ro
ut og se til garn og ruse
for å skaffe mat til huset.
Og så ror jeg hjem til mor,
for hun bor jo der jeg bor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails